ABC pacjenta

Lek. med. Gabriela Bogucka

JAK SIĘ ODŻYWIAĆ, ŻEBY ŻYĆ W ZGODZIE Z WŁASNYM ORGANIZMEM

W dzisiejszym świecie zainteresowanie zdrowym trybem życia, racjonalnym odżywieniem jest ogromne, wpisanie do popularnej wyszukiwarki internetowej hasła :”zdrowa dieta” skutkuje uzyskaniem 1,2 mln wyników .

Jak więc, w zalewie informacji na temat nowych diet, suplementów znaleźć odpowiedź na pytanie postawione w tytule artykułu?.

Przede wszystkim należy nauczyć się traktować swój organizm jak doskonały, perfekcyjnie działający komputer, z którym należy współpracować, którego należy słuchać, ale też taki, który można w odpowiedni sposób zaprogramować .

Ponieważ nasz organizm jest systemem współpracujących ze sobą układów i narządów dążących do osiągnięcia homeostazy, nie lubi być przez nas zaskakiwany. Oznacza to, że w odżywianiu powinniśmy się przede wszystkim kierować zasadą  regularności. Spożywanie regularnych, częstych (optymalnie 5/dobę)  posiłków w niewielkich objętościach , oraz codzienna (minimum 3razy /tydz) aktywność fizyczna zapewnia prawidłowe funkcjonowanie metabolizmu i chroni przed uruchamianiem mechanizmów obronnych, które polegają na odkładaniu tkanki tłuszczowej na tzw. „gorsze czasy”.

Aby utrzymać organizm w dobrej kondycji, a wagę w ryzach, warto pracować nad trwałymi zmianami swoich nawyków żywieniowych, unikając eksperymentów dietetycznych.

Od lat liczne, wiarygodne badania przeprowadzone na dużych populacjach dowodzą, iż modelem odżywiania, który przynosi największe korzyści zdrowotne we wszystkich grupach wiekowych, a zwłaszcza u osób obciążonych tzw. chorobami cywilizacyjnymi, jest model tzw . Śródziemnomorski.

Co oznacza stosowanie się do zasad diety śródziemnomorskiej w warunkach polskich?:

  • dbanie o różnorodność i jakość spożywanych produktów (warto stawiać na produkty lokalne, sezonowe oraz nisko przetworzone)
  • ograniczenie spożycia tłuszczów nasyconych (zwłaszcza smażone mięsa, tłuste wędliny) na korzyść tłuszczy nienasyconych zawartych w rybach morskich  oraz wysokogatunkowych olejach roślinnych (np.oliwa z oliwek, olej z pestek winogron, olej lniany, ale także dobry, polski olej słonecznikowy) spożywanych na zimno,
  • codzienne spożywanie surowych warzyw i owoców (u osób z nadwagą i cukrzycą obowiązuje zasada ograniczonego spożycia owoców z uwagi na dużą zawartość cukrów prostych),
  • spożywanie produktów pełnoziarnistych w postaci pieczywa z mąki z pełnego ziarna, makaronów pełnoziarnistych, ryżu brązowego, kasz oraz płatków owsianych . Produkty te są głównym źródłem energii gdyż zawierają cukry złożone, zapewniają prawidłową pracę przewodu pokarmowego i utrzymują uczucie sytości na długo,
  • ograniczenie spożycia soli, które polega na eliminacji z diety produktów przetworzonych, gotowych przypraw, a także na zastępowaniu soli w potrawach naturalnymi mieszankami ziołowymi,
  • regularne picie wody małymi porcjami ( minimum 5 szklanek /dobę),
  • dbanie o utrzymanie zasad racjonalnego odżywiania w całej rodzinie poprzez celebrowanie spożywania wspólnych , powoli spożywanych posiłków. 

 

 

 

Zaloguj się

Nie masz jeszcze konta? Dołącz do POLME
Nie pamiętasz hasła? Zresetuj je tutaj

Resetowanie hasła

Popraw dane formularza / spróbuj ponownie
Powrót na stronę POLME